joi, 17 martie 2011

Sebastian Dan Aeronava este primul supersonic românesc Aeronava este primul supersonic românesc Avionul va avea un echipaj format din două persoane

Sebastian Dan

Aeronava este primul supersonic românesc

Aeronava este primul supersonic românesc

Avionul va avea un echipaj format din două persoane - pilot şi navigator. Aeronava este primul supersonic românesc, care va fi lansat la finele anului viitor şi va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 de metri.

„IAR-111 va trebui nu numai să contribuie la continuarea tradiţiei numelui IAR (Industria Aeronautică Română - n.r.), ci şi să reprezinte aeronava care să zboare mai sus şi mai repede decât predecesoarele sale, ajutând astfel la progresul României. Mulţumim SC IAR SA Braşov pentru această oportunitate", a declarat pentru Mediafax Dumitru Popescu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA), organizaţie nonguvernamentală, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească capabilă să transporte un cosmonaut.

„Este o mare onoare şi obligaţie pentru ARCA să contribuie la tradiţia IAR, care, din 1925 şi până în prezent, a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondial precum: IAR-11CV, IAR-80, IAR-93, IAR-99", se arată într-un comunicat al ARCA.

Avionul supersonic la care ARCA a lucrat în ultimul an este destinat extinderii capacităţilor asociaţiei de lansare a rachetei Haas II, pentru competiţia americană Google Lunar X Prize, precum şi dezvoltării tehnologiilor pentru turismul spaţial.

Primul supersonic românesc

Nava va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteza de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 de metri, în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazul folosirii ca platformă de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 de metri. Constructorii aeronavei au mai dezvăluit faptul că, la nivelul cabinei avionului există două paraşute propulsate cu motoare rachetă proprii, iar cabina este separabilă.

Finalizarea lucrărilor la primul avion supersonic românesc este stabilită pentru jumătatea anului 2012, urmată de prima decolare, la sfârşitul anului 2012. Primul zbor supersonic al avionului este prevăzut pentru prima jumătate a anului 2013.

Programul este finanţat integral din surse private, prin sponsorizări şi donaţii. ARCA a decis să nu comunice deocamdată valoarea programului. ARCA a lansat, pe 1 octombrie 2010, prima rachetă spaţială românească, Helen 2, din largul Mării Negre, realizând astfel primul zbor din cadrul competiţiei Google Lunar X Prize, care vizează trimiterea unui robot pe suprafaţa Lunii de o organizaţie privată.

Sursa:http://www.adevarul.ro/locale/brasov/IAR-111_-_o_minune_a_tehnicii_romanesti_0_443956019.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu