vineri, 8 octombrie 2010

Învăţând limba română departe de casă, moldovenii de la Atena se simt… mai acasă

ambmd-mihaibalan_120x150_3871867eb0120b224329160088fcea0d.jpg

Atena, Grecia/RoMedia.gr/vineri, 08 octombrie 2010/ - Interviu în exclusivitate pentru RoMedia.gr cu, ambasadorul Republicii Moldova la Atena, excelenţa sa Mihai Bălan.

Vreau să subliniez întâlnirea de astăzi şi să specific faptul că este pentru prima oară când întâlnim ambasadorul Republicii Moldova în sediul Comunităţii Sf. Ştefan Cel Mare, alături de Asociaţia Moldo Elenă Orfeu la un eveniment care notează continuarea unei bune colaborări, dar şi speranţa într-un viitor comun.
Aşa este şi vă mulţumesc. Vreau să vă spun că eu, ca şef al misiunii diplomatice de la Atena, mă simt onorat să particip la un asemenea eveniment, deoarece este foarte important ca un ambasador să fie acolo unde sunt cetăţenii săi. Mă bucur că fiii compatrioţilor noştri au posibilitatea aici la Atena, să studieze limba română, să studieze istoria românilor, ceea ce cu părere de rău o spun, dar generaţia mea nu a avut posibilitatea să studieze istoria românilor, să studieze mai profund limba română.

Ca să dau o interpretare a acestui lucru… suntem departe de casă, dar ne simţim mai acasă…
Desigur. Departe de casă, indiferent unde eşti dacă studiezi limba mamă, istoria ţării tale, desigur că mai uşor traversezi greutăţile. Aici aş vrea să mulţumesc Comunităţii românilor Sf. Ştefan Cel Mare şi Asociaţiei Moldo Elene Orfeu, care cu eforturi comune au reuşit să soluţioneze o serie de probleme care au făcut ca aceşti copii, veniţi de pe ambele maluri ale Prutului să studieze limba română şi…


Să studieze împreună limba română…

Sigur… asta e foarte important. Să studieze împreună. Aş menţiona şi faptul că Guvernul României acordă sprijinul necesar ca românii atât din Rep. Moldova, dar şi din România să studieze limba şi istoria poporului român.

Să ne aşteptăm la o apropiere a relaţiilor între misiunile diplomatice române şi moldovene de aici la Atena?
Apropierea deja există. Una din primele întrevederi pe care le-am avut aici la Atena, a fost cu ambasadorul României la Atena, domnia sa George Ciamba, de la care am simţit un sprijin deosebit în a mă acomoda aici. Domnul ambasador a fost foarte deschis cu mine şi desigur că foarte mult contează când din primele zile, fiind nou într-o misiune diplomatică ai cu cine comunica. Aceste lucruri sunt importante cu atât mai mult când domnul ambasador se află aici de mai mulţi ani, a făcut lucruri foarte bune pentru aprofundarea relaţiilor dintre România şi Grecia şi, de ce nu, această experienţă sper să îmi prindă bine pentru apropierea relaţiilor dintre Republica Moldova şi Republica Elenă.

Să consider ca sigură participarea dumneavoastră la Ziua Naţională a României care se apropie?
La Ziua Naţională a României eu particip de când am aflat că este o aşa zi, pentru că în perioada sovietică foarte multe momente istorice le ascundeau în Rep. Moldova. Multe fapte şi momente istorice privind România în Moldova nici nu le-am ştiut şi am început să aflăm lucrurile astea numai după perioada renaşterii naţionale. Şi o mai mare bucurie pentru un român, indiferent de unde este el, din Rep. Moldova ori din altă parte ca să sărbătoreşti Ziua Naţională a României eu cred că nu există. Eu de mulţi ani particip la această sărbătoare şi evident că o să particip şi în acest an.


Vreau să extind discuţia noastră la comunitatea moldoveană de la Atena, la Asociaţia Orfeu, o asociaţie cu oameni excepţionali care, în viziunea mea, care colaborez cu dânşii, îi trăiesc ca să spun aşa, în ultimii 4-5 ani, vă reprezintă cu cinste aici. Cum îi vedeţi dumneavoastră, care sunt relaţiile cu asociaţia şi ce soluţii întrevedeţi pentru sprijinirea acestor oameni care depun o muncă importantă pentru a menţine tradiţiile şi a duce spiritualitatea românească mai departe?

Foarte mult contează când cetăţenii rep. Moldova aflându-se departe de casă au posibilitatea să se întâlnească să îşi spună bucuriile, să îşi spună durerile într-o comunitate bine organizată. Eu sper foarte mult ca unele activităţi de a aprofunda relaţiile dintre Republica Moldova şi Republica Elenă să fie organizate împreună cu Asociaţia Moldo Elenă Orfeu. Dânşii fiind de foarte mulţi ani aici desigur că deja sunt integraţi în societate, cunosc situaţia reală care este în societatea elenă, cunosc viaţa şi momentele în care noi am putea să colaborăm cu Rep. Elenă. Dar cel mai mult contează foarte mult că în comunitate, cetăţenii se pot întâlni să vorbească vorbe de suflet. Eu m-am uitat în ziua referendumului naţional, 05 septembrie a.c., cum moldovenii se întâlneau la secţia de vot, se îmbrăţişau, vorbeau, se bucurau. Este foarte important că există această comunitate şi vreau să mulţumesc aici doamnei Violeta Slusarenco care este preşedintele comunităţii cetățenilor din Republica Moldova care are o foarte mare activitate pentru a mobiliza cetăţenii.


Proverbul românesc „omul sfinţeşte locul” îşi spune cuvântul cred…

Da, aceste cuvinte într-adevăr se referă şi la doamna Violeta pentru că este o femeie foarte activă şi Ambasada Republicii Moldova speră la o colaborare foarte strânsă cu comunitatea cetăţenilor moldoveni şi în primul rând cu preşedintele acestei comunităţi doamna Violeta. Aici trebuie să mulţumesc şi comunităţii românilor care a susţinut asociaţia moldoveană şi împreună au reuşit să facă lucruri frumoase.

Cu părere de rău trebuie să spun că ne apropiem către finalul discuţiei noastre, încheiere care vreau să se refere la procedura de vot din noiembrie, subliniind aici faptul că Ambasada Republicii Moldova este deschisă cetăţenilor moldoveni şi accentuând că pot vota toţi cetăţenii indiferent dacă deţin ori nu permisul de şedere în Grecia.
Într-adevăr pe data de 28 noiembrie sunt anunţate alegeri parlamentare anticipate şi vreau să spun că aici în Grecia cetăţenii rep. Moldova vor avea posibilitatea să voteze la secţiile de votare din Atena şi Patra, adresele concrete urmând a fi comunicate (n.n. prin intermediul presei ) la momentul oportun. Noi am avut discuţii cu autorităţile Republici Elene, am informat oficial că prin decretul prezidenţial sunt anunţate alegeri parlamentare anticipate, am solicitat consimţământul de a deschide secţiile de votare. Cum a fost anterior la referendum, aşa va fi şi la alegerile parlamentare din 28 noiembrie nimeni nu se va interesa dacă persoanele care vor vota au statut legal ori ilegal. Toţi cetăţenii Republici Moldova care se află aici în Republica Elenă pot să voteze la secţia de votare fără frică. Nimeni nu îi va controla şi nici supraveghe. Acolo unde ei vor veni ei sunt pe teritoriul Republicii Moldova şi au nevoie doar de paşaport ori de buletin de identitate.

Eu vă mulţumesc foarte mult, urez în primul rând statului moldovean succes la aceste alegeri pentru că aveţi nevoie de o schimbare, dumneavoastră vă urez mult succes şi un mandat plin de împliniri şi să fim împreună aici la Atena, aşa cum se cuvine, români de pe o parte şi de alta a Prutului.
Mulţumesc şi sper să nu fie singurul interviu acordat dumneavoastră.

Şi eu sper la fel, vă mulţumesc.

Sursa: http://www.timocpress.info/?p=3266

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu